torsdag 27. november 2008

Norskblogg

Nå har jeg gått skrittet videre og opprettet blogg for norskklassen min. Dette vakte blandede følelser hos elevene, og flere elever ønsker ikke å publisere på nettet. Jeg tror likevel at dette kan bli spennende, og at blogg er egnet verktøy i norskfaget. Utfordringen blir å få elevene til å forstå hvilke muligheter som ligger her, og at de får et bevisst forhold til hva som er greit å publisere. Vi skal bruke bloggen til å utveksle erfaringer, reflektere og kommentere hverandre. Det vil med jevne mellomrom bli lagt ut små oppgaver som elevene skal jobbe med, og bloggen vil være med i den faglige vurderingen i norsk til våren. 

3 kommentarer:

Unknown sa...

Lykke til! Det høres spennende, men også utfordrende ut. Jeg har selv vegret meg litt for å bruke blogg i undervisning inntil i høst. Nå kjører jeg blogg i undervisning der studentene (som er lærere siden kurset går på IKT og læring) gjør oppgavene i form av å skrive refleksjonsnotater og delvis selve oppgavene i bloggen sin.

En utfordring er at jeg da føler jeg må kommentere i bloggene, og jeg har lurt på om dette kanskje gjør kommentarene mine litt mildere enn ellers. Jeg vet ikke, men underbevisst tror jeg at det kan bli tilfelle for lærere som bruker blogg i undervisningen. Det har å gjøre med at læreren da vet at kommentarene mine leses av alle, og at det er offentlig.

Har du noen tanker eller erfaringer rundt dette?

Inger Hilde sa...

Da er du i gang. Spennende. Vi må jobbe litt sammen med hvordan vi skal vurdere bloggene og hvordan vi kommenterer dem slik som Svend Andreas Horgen sier i sin kommentar. Jeg tenkte mye over det da vg1 klassen min hadde skrevet mikronovellene sine. Noen av tekstene var ikke mikronoveller i det hele tatt, heller fyndord. Jeg valgte å kommentere dette felles i et innlegg på klassebloggen, men ga også individuelle, og (mener jeg) ærlige kommentarer utenom.

Anne Kirsti Bilsback sa...

Jeg tror nok at det er noe i det at man "skjermer" elevene litt mer i en kommentar som publiseres. Jeg har ikke noe lang erfaring på dette området, men vil nok bruke bloggen til å gi positive kommentarer, og gode råd. I og med at bloggen skal vurderes, er det viktig å tenke nøye gjennom hvilke vurderingskriterier en har. Elevene har nå fått sin første oppgave på bloggen, og de skal reflektere kort over hva de mener med digital kompetanse. Jeg har tenkt å kommentere dette, og er fryktelig spent på hva som kommer frem.